W marcu 2025 r. Rada Ministrów przyjęła Krajowy Plan Działań Przeciwko Handlowi Ludźmi na lata 2025-2027, którego celem głównym jest optymalizacja warunków niezbędnych do skutecznego przeciwdziałania handlowi ludźmi oraz wsparcia i ochrony ofiar tego przestępstwa, a w szczególności: podnoszenie społecznej świadomości nt. zjawiska handlu ludźmi .
Polska z uwagi na swoje położenie geograficzne, jest jednocześnie krajem pochodzenia, krajem tranzytowym oraz krajem docelowym dla ofiar tego procederu. Konflikty zbrojne oraz związane z tym ruchy migracyjne zwiększają ryzyko wystąpienia przestępstwa handlu ludźmi, zarówno na terenie objętym konfliktem jak i poza nim.

W Zespole Szkół w Jasieńcu odbyły się wyjątkowe warsztaty kulinarne poświęcone kuchni greckiej, zorganizowane dla uczniów technikum żywienia i usług gastronomicznych. Zajęcia zostały przeprowadzone w ramach upowszechniania rezultatów kursu zawodowego pt. „Dieta śródziemnomorska w Grecji”, w którym uczestniczył nauczyciel naszej szkoły w ramach programu Erasmus+.

Podczas warsztatów uczniowie mieli okazję poznać tajniki jednej z najzdrowszych kuchni świata – kuchni greckiej. Samodzielnie przygotowywali tradycyjne potrawy, takie jak: souvlaki, sałatka grecka, tzatziki, kolokithokeftdes, dakos czy spanakopita. Zajęcia nie tylko poszerzyły kulinarne horyzonty uczniów, ale również przybliżyły im kulturę i styl życia charakterystyczny dla krajów basenu Morza Śródziemnego.

Warsztaty były także okazją do promowania zdrowych nawyków żywieniowych i omówienia zalet diety śródziemnomorskiej, która uznawana jest za jedną z najbardziej prozdrowotnych na świecie.

     Tuż przed zakończeniem roku szkolnego Zespół Szkół w Jasiencu odwiedzili wyjątkowi goście – aspirant Marcin Brzeziński oraz aspirant sztabowy Ewelina Kozdruj. Policjanci przyjechali, by porozmawiać z uczniami o tym, jak zadbać o swoje bezpieczeństwo podczas zbliżających się wakacji.
Spotkanie miało na celu zwiększenie świadomości młodzieży na temat zagrożeń, jakie mogą pojawić się w czasie letniego wypoczynku. Funkcjonariusze poruszyli kilka bardzo ważnych tematów.
Używki – poważne zagrożenie
Policjanci przypomnieli, jak niebezpieczne są używki: papierosy, alkohol, a zwłaszcza substancje psychoaktywne. Podkreślali, że wakacyjna zabawa nie może prowadzić do ryzykownych zachowań. Uczniowie usłyszeli, jak ważne jest podejmowanie świadomych decyzji i unikanie sytuacji, w których ktoś może wywierać presję.

Nr projektu : 2024-1-PL01-KA121-VET-000205217

Głównym celem przedsięwzięcia było podniesienie kompetencji zawodowych uczniów poprzez umożliwienie im odbycia praktyk w zagranicznych przedsiębiorstwach branżowych. Uczestnicy mieli okazję zdobyć cenne doświadczenie, zwiększyć swoje szanse na rynku pracy oraz rozwinąć umiejętności zgodne z profilem kształcenia, w którym się uczą. Ważnym założeniem projektu było również kształtowanie postaw otwartości kulturowej
i doskonalenie języka obcego w praktyce. Dzięki pobytowi w międzynarodowym środowisku młodzież mogła przełamać bariery językowe, nabrać pewności siebie w komunikacji oraz nauczyć się funkcjonować w nowym otoczeniu. Projekt zakładał ponadto rozwijanie samodzielności, odpowiedzialności i umiejętności pracy w zespole – cech niezwykle istotnych na współczesnym rynku pracy. Wszystkie działania wpisywały się w motto programu Erasmus+, który “zmienia życie i otwiera oczy na świat”, oferując młodym ludziom szansę na poszerzenie horyzontów poprzez edukację międzynarodową.

Opis przebiegu projektu

Etap przygotowawczy (Polska): Przed wyjazdem uczestnicy przeszli intensywne przygotowania, obejmujące różnorodne działania edukacyjne i integracyjne. Były to m.in.:

Przygotowanie językowe: uczniowie doskonalili praktyczne umiejętności posługiwania się językiem angielskim (językiem roboczym stażu) poprzez konwersacje, scenki sytuacyjne i branżowe słownictwo, co miało ułatwić komunikację w obcym środowisku zawodowym.

Warsztaty kulturowe: młodzież poznawała podstawy kultury i obyczajów Grecji – omówiono różnice kulturowe, codzienne zwyczaje, etykietę oraz elementy historii
i tradycji tego kraju. Było to niezwykle istotne, by uczestnicy byli świadomi lokalnych realiów i potrafili z szacunkiem odnosić się do greckiej różnorodności kulturowej

Szkolenia BHP: bezpieczeństwo uczestników stanowiło priorytet – przed wyjazdem wszyscy przeszli szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Omówiono przepisy BHP obowiązujące na stanowiskach, na których mieli pracować uczniowie, aby czuli się pewnie i komfortowo w nowym miejscu pracy.

Zajęcia pedagogiczno- integracyjne: organizowane były spotkania integracyjne, gry zespołowe, dzięki którym uczestnicy lepiej się poznali, zbudowali wzajemne zaufanie i poczucie wsparcia koleżeńskiego przed wspólnym wyzwaniem

Etap realizacji stażu (Grecja): Dnia 17 maja 2025 roku nastąpił  wyjazd grupy na praktyki. Uczniowie wraz z opiekunami wyruszyli autokarem na lotnisko, skąd odbyli lot do Grecji. Początek podróży przyniósł wiele emocji – były łzy pożegnania, ale i uśmiechy oraz podekscytowanie wśród uczestników, którzy mieli przed sobą wizję niezapomnianej przygody.