Ekonomia. Słysząc to słowo wielu z nas natychmiast chce zmienić  temat. Bo to trudne, niezrozumiałe i bardzo skomplikowane. Nie zdajemy sobie sprawy, że prawie codziennie wykorzystujemy narzędzia ekonomiczne w codziennym  życiu.

Przychodzi czasem taki czas, że musimy zastanowić się co zrobić z nadmiarem gotówki (wydaje się nierealne, ale czasem się zdarza). Główkujemy czy je wydać na zachcianki, zainwestować czy może zacząć … oszczędzać. No dobrze, ale jeśli oszczędzać to gdzie, ile i na jak długo.

Ne te pytania staraliśmy się udzielić odpowiedzi na lekcji przeprowadzonej w ramach programu Złote Szkoły NBP, który jest realizowany w naszej szkole. Najłatwiej było to zrobić na lekcji … oczywiście matematyki, która jest nierozerwalnie związana ze wszystkim co kojarzy się z finansami. Temat zajęć brzmiał: „Jak dobrze oszczędzać – procent składany”.

 

Pokazanie na konkretnych przykładach mechanizmów działających w przypadku oszczędzania uświadomiło uczniom, że słowa takie jak procent, kapitał początkowy czy kapitalizacja odsetek nie są już takie straszne.

Po krótkim wprowadzeniu w temat przez koordynatora zadania, nauczyciel prowadzący zajęcia na przykładach przedstawił:

  • Po pierwsze: jak obliczyć zysk z rocznej lokaty, ile on wyniesie po pięciu latach a ile po 20;
  • Po drugie : uświadomił młodzieży, że niestety będą się musieli podzielić tym zyskiem, ponieważ jest on oprocentowany podatkiem od zysków kapitałowych (tzw. podatek Belki);
  • Po trzecie: pokazał, jak wybrać rodzaj kapitalizacji odsetek oby zysk był jak największy.

Na zakończenie zajęć zostało wspomniane jeszcze o inflacji, która niestety może „zjadać” część oszczędności jeśli zamrozimy nasz kapitał na zbyt długi czas.

Takie praktyczne zajęcia oswajają temat i sprawiają, że młodzi ludzie bardziej świadomie będą podchodzić do kwestii ekonomicznych.

Przeprowadzone zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem. Wzięło w nim udział 35 osób a nauczyciel prowadzący został poproszony o udostępnienie nagrania z lekcji (z wiadomych przyczyn była to lekcja on-line). Świadczyć to może tylko o tym, że młodzieży są potrzebne takie przedsięwzięcia, aby mogła ona w pełni świadomie wkraczać w dorosłe życie.