3 stycznia 2024r. o godz. 17 odbyło się śródroczne spotkanie z rodzicami, na którym dokonano szczegółowego podsumowania pracy szkoły za I okres bieżącego roku szkolnego 2023/2024. Podczas zebrania ogólnego, dyrektor szkoły – pani Dorota Nowak-Michałowska przekazała przybyłym rodzicom informacje dotyczące inicjatyw i działań w szkole od początku roku szkolnego. Pan wicedyrektor -Wojciech Szpak w liczbach przedstawił wyniki nauczania, oceny zachowania oraz sukcesy naszych uczniów na płaszczyźnie kształcenia zawodowego. Rodzice zostali poinformowani o zasadach odbywania przez uczniów praktyk zawodowych, w tym zagranicznych. Pani Anna Górecka przedstawiła rodzicom zasady odbywania przez uczniów tegorocznych zagranicznych praktyk zawodowych współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach posiadanej AKREDYTACJI ERASMUSA. W ramach upowszechniania rezultatów projektu przedstawiła rodzicom korzyści, wynikające z udziału w mobilności: wzrost kompetencji zawodowych, językowych, społecznych i pracy w międzynarodowym środowisku.

Kolejnym punktem spotkania była  prelekcja p. psycholog i p. pedagog" Jak mówić do nastolatków, żeby Was słuchały i jak słuchać, żeby chciały z Wami rozmawiać " oraz " Jak udzielać wsparcia w kryzysie psychicznym".

 

Psycholog szkolny, Pani Karina Kołdra wraz z pedagogiem Panią Anną Różcką, poprowadziła inspirującą prezentację na temat skutecznej komunikacji z nastolatkiem. Oto kilka kluczowych zagadnień, które poruszyła:

1. Aktywne Słuchanie:

Aktywne słuchanie to umiejętność, która pozwala zrozumieć nastolatka oraz wyrazić empatię. Psycholog podkreśliła, jak istotne jest skoncentrowanie się na mowie nastolatka, wyrażanie zainteresowania i unikanie ocen.

"Czasami wystarczy jedynie wsłuchać się w to, co mówi nastolatek, bez natychmiastowych rad czy ocen. Pozwólmy mu wyrazić swoje uczucia i myśli."

2. Język Pozytywny:

W trakcie spotkania podkreślano, jak ważne jest stosowanie języka pozytywnego podczas rozmów z nastolatkiem. Unikanie zarzutów czy negatywnych ocen pozwala na budowanie pozytywnej atmosfery.

"Zamiast mówić 'nie wolno ci tego robić', możemy powiedzieć 'możemy to zrobić inaczej'. Język pozytywny zwiększa otwartość na dialog."

3. Rozmowa, Nie Kwestionowanie:

Zdaniem Pani Kariny, kluczem do efektywnej rozmowy z nastolatkiem jest unikanie formy przesłuchania czy kwestionowania jego decyzji. Zamiast tego warto stawiać pytania otwarte, które pobudzą do refleksji.

"Zamiast pytać 'Dlaczego to zrobiłeś?', możemy zapytać 'Co sprawiło, że podjąłeś taką decyzję?' – to prowadzi do bardziej konstruktywnej rozmowy."

4. Wyrażanie Szacunku:

Szacunek to fundament zdrowej relacji z nastolatkiem. Psycholog zachęcała rodziców do wyrażania szacunku wobec jego opinii, nawet jeśli się z nimi nie zgadzają.

"Nawet jeśli się nie zgadzamy, ważne jest, abyśmy szanowali zdanie naszych nastolatków. To buduje zaufanie i otwiera furtkę do dialogu."

Spotkanie z psychologiem i pedagogiem okazało się nie tylko źródłem praktycznych wskazówek, ale także przestrzenią do dzielenia się doświadczeniami i refleksji. Dzięki temu rodzice zyskali narzędzia, które pomogą im w codziennych rozmowach z nastolatkami.

Zachęcamy do praktykowania tych umiejętności w domu oraz do korzystania z dostępnych
w szkole konsultacji z psychologiem. Wspólna praca rodziców i szkoły to klucz do budowania zdrowych relacji z naszymi nastolatkami.

Następnie rodzice udali się do poszczególnych klas  na spotkania z wychowawcami. Śródroczne spotkanie podsumowujące pół roku nauki przebiegła w  miłej, rodzinnej atmosferze. Rodzice mieli możliwość porozmawiania   z dyrekcją, wychowawcami i nauczycielami odnośnie swoich dzieci.